Raportul FreeEx: Presa romaneasca, in cadere libera in 2011 |
Media-Publicitate |
Vineri, 04 Mai 2012 09:32 |
Din punct de vedere economic, presa romaneasca a fost in cadere libera in anul 2011, astfel ca restructurarile, disponibilizarile, demisiile, reorganizarile, falimentele, mutarile pe online, schimbarile de management si de actionariate s-au adaugat la efectele crizei economice, care au dus si ele la degradarea severa a continutului si a practicilor jurnalistice, se arata in raportul FreeEx "Libertatea Presei in Romania".
Printul, cel mai afectat de criza Presa scrisa a fost mediul cel mai afectat din punct de vedere economic, astfel ca piata de print s-a prabusit atat calitativ si din punct de vedere al credibilitatii, cat si din perspectiva tirajelor si a veniturilor din publicitate. Investitii de ordinul a zeci de milioane de euro s-au evaporat la prima „adiere” a crizei, managerii de presa demonstrandu-si nivelul de competenta atunci cand au beneficiat de bugete imense, ei nereusind sa gaseasca solutii eficiente in momentul in care a survenit criza economica. Tirajele s-au diminuat chiar de la inceputul anului, cele mai vandute titluri fiind tabloidele Click! si Libertatea si cotidianul generalist Adevarul.Si investitiile in publicitatea din presa scrisa au scazut in raport cu cele din anul precedent inca din primul semestru al lui 2011, fapt ce a determinat migrarea multor publicatii in mediul online sau chiar inchiderea acestora.Presa locala, dependenta de banii publici Presa locala, cu precadere, a fost puternic afectata, multe redactii disparand complet sau devenind dependente de banii publici si, prin urmare, vulnerabile la presiunile politice. „sansa” ziarelor tiparite este anul electoral, insa presa scrisa finantata pentru a sprijini un politician sau altul nu face un serviciu credibilitatii profesiei de jurnalist. Un studiu lansat in februarie 2012 de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) arata ca, in 2011, statul roman a fost printre principalii actori de pe piata de publicitate si ca piata de publicitate publica este in continua crestere.Publicitate in presa scrisa TV-ul, principalul mijloc de informare Piata de TV in 2011Televiziunea a ramas principalul mijloc de informare inca de la inceputul anului se preconiza ca 2011 avea sa fie „anul televiziunilor” pe piata media din Romania.Televiziunile romanesti au trecut prin transformari remarcabile pe tot parcursul anului 2011, iar deznodamantul cel mai spectaculos a constat in sciziunea Realitatea TV si in arestarile repetate ale lui Sorin Ovidiu Vintu, acuzat de santaj si de spalare de bani, se arata in acelasi raport. Departamentul FreeEx a inceput sa publice rapoarte anuale dedicate libertatii presei in anul 2000. Scopul acestor rapoarte este sa ofere o imagine asupra principalelor evenimente si tendinte in ceea ce priveste libertatea de exprimare si, in special, in ceea ce priveste libertatea presei.*** sursa :dailybusiness.ro |