Piața auto la 8 luni – evoluțíe pozitivă, dar sunt necesare măsuri de consolidare
Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale), înregistrează, după 8 luni din 2014, o creștere de 29,2% faţă de aceeași perioadă a anului trecut. În interiorul acestei creșteri, avem autoturismele cu + 29,7%. Si pe plan european se remarcă o evoluție pozitivă, principalele țări europene înregistrând creșteri ce consolidează un trend ascendent pentru 2014 (datele după 8 luni fiind: Franța +1,6%, Germania +2,6%, Italia +3,5%, Spania +16,4%, UK +10,1%). Ar fi însăde remarcat faptul că în luna august 2014, în jumatate din țările Europei vestice volumele au fost mai mici decât cele din august 2013. In România, în continuare vânzările sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, acestea reprezentând 71% din volumulul total înregistrat pe primele 8 luni din 2014. In ceea ce privește situația din luna august, raportul dintre cele două categorii s-a dezechilibrat în ultimele luni, ajungând ca el să fie de 30% pers. fizice vs. 70% pers.juridice.
Un aspect ce merită semnalat, este faptul că în aceste opt luni din 2014, înmatricularile de autoturisme rulate au scăzut cu cca. 5,5% (8.300 unități) comparativ cu aceeași perioadă din 2013. Cu toate acestea, volumul lor (peste 139.000 unități în 2014) rămâne ridicat comparativ cu cel al autoturismelor noi (cca. 3 ori mai mare), deși în scădere față de situația din 2013 (când la 8 luni raportul a fost de 4 rulate la unul nou).
Analiza sectorială. I. Producţia naţională. După 8 luni din 2014 consemnăm o producție de 252.119 de autovehicule, cu 8,4% mai puțin decât în perioada similară din 2013. Dintre acestea, 213.559 unități (85%) sunt produse de către Dacia, 38.555 (14,8%) de către Ford și 5 unități de către Roman Brașov. Volumele cele mai mari după 8 luni le-au înregistrat Dacia Duster (101.637 unități, din care 2.152 în luna august), urmată de Dacia Logan (55.571 unități, din care doar 776 unități în august), Ford B-MAX (38.555 unități, din care 2.034 în august), Dacia Sandero (30.032 unități) și Dacia Logan MCV (26.319 unități). II. Exportul. Au fost exportate în luna august 2014 un număr de 4.304 unități, ceea ce face ca după opt luni din 2014 să consemnăm un export total de 232.171 unităţi, adică o scădere de 2,2% față de perioada similară din 2013. Cel mai exportat model după 8 luni din 2014 Dacia Duster cu 96.493 unităţi, urmat de Logan cu 46.405 unități și Ford B-MAX cu 38.376 unităţi. III. Vânzările. Cu un volum total de 7.455 unități în luna august, consemnăm față de luna similară a anului trecut o creștere cu cca. 17% a vânzărilor, ceea ce face ca, la un volum total de 64.474 unități după 8 luni din 2014, să se înregistreze o creștere față de aceeași perioadă din 2013 de 29,2%, situație datorată în special autoturismelor, care au înregistrat +29,7% (+35,7% cele autohtone și +27,2% cele din import). La autoturisme, top-ul pe mărci după 8 luni din 2014 este condus de către Dacia, cu 17.792 unităţi vândute (33,1% din total), urmată de Volkswagen (5.491 unități / 10,2%), Skoda (5.042 unităţi / 9,4%), Ford (3.741 unităţi / 7%), Renault (3.635 unităţi / 6,8%) și Opel (2.433 unităţi / 4,5%).
Pe modele, situația rămâne neschimbată, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în luna august (dar și după opt luni din 2014), urmat de Dacia Sandero, Dacia Duster, Skoda Octavia și Volkswagen Golf. Analizând segmentarea pe clase, după primele opt luni, segmentele de volum înregistrează creșteri importante (B+45,6%, C+31,8% și SUV+18,1%), scăderi consemnându-se pe segementele cu volume reduse, precum Executive –12,7%, Monovolum – 9,7% și Sport – 37%. In funcţie de tipul de combustibil, după opt luni din 2014, consemnăm o pondere de 54,6% pentru motoarele diesel, în ușoară creștere față de 2013, când aceasta era de 53,3%. Se menține numărul de 8 mărci și respectiv 7 modele din primele 10 care au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste ponderea medie a vânzărilor totale (54,6%), unele modele având ponderi ale motorizarii diesel care depășesc 75% din vânzările totale ale respectivulul model.
Concluzie Cu datele înregistrate în luna august 2014, consemnăm un număr de 14 luni consecutive de creștere față de lunile similare din anul precedent. Totuși, aceste volume nu înseamnă în mod automat și creșterea afacerilor, dacă ne uităm la datele comunicate de către Institutului Național de Statistică. Conform INS, creșterea cifrei de afaceri în comerțul cu autovehicule după 7 luni din 2014 era de numai 6% față de aceeași perioadă din 2013, comparativ +32% cât a fost creșterea numărului de unități vândute. In plus, remarcăm și faptul că, numărul de autoturisme noi înmatriculate în România (în opt luni) este cu cca. 15% mai mic decât vânzările realizate. Pe de altă parte, autovehiculele rulate importate continuă să intre în număr important (x3 ori mai mare decât cele noi) în parcul național, în condițiile în care nefiscalizarea comerțului cu autovehicule rulate din import (TVA, impozite etc) rămâne un subiect nerezolvat de ani de zile și care favorizează, în mod evident, importul de autovehicule rulate în detrimentul celor noi. Ca ultimă concluzie, ar fi de subliniat faptul că, luând în considerare cele de mai sus, apreciem că este nevoie de un cadru legal care să stimuleze în mod real achiziția de autovehicule care încorporează tehnologii avansate (electrice, hibride sau care folosesc combustibili alternativi), orientate către eficiență și protecția mediului deoarece acestea poluează mai puțin sau deloc, contribuind, totodată și la creșterea gradului de siguranță rutieră. De asemenea, complementar, sunt necesare măsuri eficiente de limitare a evaziunii fiscale din domeniul comerțului cu autovehicule rulate.
C.d.P.-- APIA |