Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în primele opt luni ale anului 2015, o creștere de 16,8% faţă de aceeași perioadă a anului trecut.
In interiorul acestei cifre, avem autoturismele cu o creștere de 14,3%.
Această consolidare a creșterii de până acum este dată și de vânzările mai mari cu 24% înregistrate în luna august 2015 față de luna similară din 2014. Si pe plan european observăm creșteri consistente în luna august 2015 față de august 2014, fapt ce susține trendul crescător de până acum, majoritatea Statelor Membre UE înregistrând la opt luni creșteri importante pe segmentul de autoturisme, astfel: Germania +5,6%, UK cu +6,7%, Franța +5,9% și Italia +15%.
In continuare, vânzările pe piața din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind, în primele 8 luni din 2015, de 74%, în continuă scădere față de situația din urmă cu trei luni, când ponderea era de 81%. Această evoluție se justifică prin impactul Programului “Rabla” care începe să-și consume efectul de așteptare și acumulare a cererii din primele 4 luni ale anului, astfel că volumele înregistrate pe segmentul persoanelor fizice sunt lună de lună tot mai mici (38% în luna mai, 31% în luna august), deși tichetele disponibile prin Programul Rabla sunt încă suficiente (14.000 rezervări la jumătatea lunii august, din 25.000 disponibile). Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate (după cum menționam în analizele anterioare), se observă faptul că, începând cu ultimul trimestru al anului trecut, s-a manifestat o tendință de creștere a importurilor de autoturisme rulate care ajung să înregistreze, în primele 8 luni ale anului 2015, un avans de 12,7%, comparativ cu perioada similară din 2014 (cca. 157 mii unități în 2015 față de cca. 140 mii în 2014). Astfel, avem, la 8 luni din 2015, un raport de 3,07 la 1 între importurile de autoturisme rulate și vânzarile celor noi, relativ similar (3,02%) cu cel care se înregistra în aceeași perioadă a anului 2014. Analiza sectorială. I. Producţia naţională. In luna august 2015 s-au produs 4.732 de autovehicule, cu 19,7% mai puțin decât luna similară din 2014, dar trebuie avut în vedere faptul că aceasta nu este o lună relevantă, fiind una în care producția este oprită ca urmare a perioadei de concedii. Totuși, cu acest volum, înregistrăm în primele 8 luni ale anului 2015, o producție totală de 256.571 unități, în creștere cu 1,8% comparativ cu perioada similară din anul trecut. Dintre acestea, 223.337 au fost produse de către Dacia și 33.234 de către Ford. Volumele cele mai mari le-au înregistrat modelele Dacia Duster, din care au fost fabricate 105.394 unități (cu 3,7% mai mult decât în aceeași perioadă a anului 2014), urmat de Dacia Logan (52.075 unități, in scădere cu 6,3% față de aceeași perioadă a anului 2014), Dacia Sandero (40.721 unități, cu 35,6% mai mult decât in 2014), Ford B-MAX (33.234 unități, cu 13,8% mai puțin decât în 2014), și Dacia Logan MCV (25.147 unități, cu 4,5% mai puțin decât în 2014). II. Exportul. Cu cele 237.773 unităţi exportate în aceste prime 8 luni ale anului 2015, consemnăm o creștere totală de 2,4% față de perioada similară din 2014. Cel mai exportat model în primele 8 luni din 2015 a fost Dacia Duster (103.545 unități), urmat de Dacia Logan (39.526 unităţi), Dacia Sandero (37.467 unităţi), Ford B-MAX (33.092 unități) și Logan MCV (24.143 unități). Ar mai fi de remarcat faptul că cca. 93% din producția națională realizată în aceste 8 luni din 2015 a fost exportată, pondere similară cu cea care se înregistra anul trecut după aceeași perioadă. III. Vânzările. Cu un volum total de 75.288 unități vândute în primele 8 luni ale anului 2015, consemnăm față de perioada similară din 2014, o creștere totală importantă, de 16,8%. Autoturismele, care reprezintă 82% din acest volum (61.500 unități), înregistrează o creștere de 14,3% față de aceași perioadă din 2014, iar vehiculele comerciale, una de cca. 32%. La autoturisme, după 8 luni din 2015 top-ul pe mărci este condus de către Dacia, cu 21.777 de unități (35,4% din total), urmată de Volkswagen cu 6.223 unități (10,1%); Skoda 5.502 unităţi (8,9%); Ford 3.890 unităţi (6,3%); Renault 3.707 unități (6%); și Opel, 2.349 unităţi (3,8%). Pe modele, cu cele 10.362 unități, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele 8 luni ale anului 2015, urmat de Dacia Duster, cu 4.227 unități, Dacia Sandero, cu 3.778 unități, Skoda Octavia, 2.536 unitați și Dacia Logan MCV, cu 2.053 unități. Analizând segmentarea pe clase, observăm faptul că toate clasele consemnează creșteri, unele chiar semnificative (Clasa MPV +48,9%; SUV +29,1%; Clasa F +20,1%; Clasa C, care reprezintă aproape jumătate din piață, +15,4%). In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piața cu o pondere care, la 8 luni, ajunge la 54%, in continuă scădere de la începutul anului 2015 (în ianuarie, motorizările diesel reprezentau 67,4% din piață) și mai mică decăt cea din 2014 (54,6%). Situația din piață ne arată faptul că 8 mărci și respectiv 8 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (54%), vârfurile fiind BMW la mărci (92,6%) și Volkswagen Passat la modele (95,6%). In ceea ce privește autoturismele hibride sau electrice, în primele 8 luni ale acestui an au fost vândute 272 de unitați (din care 19 electrice 100%), comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, când au fost vândute 138 unități (din care doar 2 electrice 100%). In ceea ce privește norma de poluare a autoturismelor comercializate, putem observa faptul că, deși Euro6 devine obligatorie la înmatriculare de la 1 septembrie 2015, sunt mărci care încă de anul trecut au avut în ofertă modele dotate cu astfel de motorizări. Mai concret, din totalul autoturismelor vândute în primele 8 luni din 2015, 24,9% sunt echipate cu motoare Euro6 (15.320 unități), în timp ce, după perioada similară din 2014 acest procent era de numai 5,6% (3.022 unități). Strict referitor la luna august, în 2015, peste 52% din modele au norma de poluare E6, în timp ce în 2014, ponderea acestora a fost de doar 9%. In ceea ce privește clasificarea în funcție de țara de proveniență a autoturismelor, situația se prezintă astfel: 33,3% sunt de proveninență autohtonă, 20,0% sunt import Germania; 9,9% din Cehia; 7,7% din Spania și 7,1% din Franța. In acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut, în aceste 8 luni din 2015, cu 23,5% față de aceeași periodă din 2014, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere mult mai mică, respectiv de 10,1%. ========= // =========
APIA |